Magyar nevet kapott az év legizgalmasabb luxusautója vezess.hu - 2022.03.30. szerda 05:03
Megérkezett a Lotus Eletre, a cég második tisztán elektromos típusa,
egyben legelső szabadidőjárműve. A műszaki paraméterek megdöbbentőek
Amikor a Lotus bejelentette, hogy mégiscsak épít szabadidőjárművet, a
piac elkezdett lelkendezni. Amikor azt is elárulták, hogy elektromos
lesz, még hangosabb lett az izgatott moraj, most pedig, hogy a
sarokszámokat is elárulták, csak a gyártási kapacitás (és a vételár)
akadályozhatja meg a céget abban, hogy a világ minden milliomosa Lotus
Eletre-vel járjon.
Tudjuk is le gyorsan a legfontosabb számokat, hogy aztán
foglalkozhassunk a finom részletekkel. Az összkerékhajtású autó
akkumulátorának kapacitása meghaladja a 100 kWh-t, motorteljesítménye a
600 lóerőt. A maximális hatótávolság eléri a 600 kilométert, és ha meg
kell állnunk tölteni, akkor sem kell egy egész napot rászánnunk erre:
mivel a maximális töltési teljesítmény eléri a 350 kW-ot, akár 20 perc
alatt 400 kilométerre elegendő energiát vehetünk magunkhoz. Az 5,1
méteres autó végsebessége eléri a 260 km/órát, álló helyzetből kevesebb
mint 3,0 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy felgyorsuljon 100
km/órára.
Ahogy a bevezetőben is említettük, az Eletre a Lotus első
szabadidőjárműve, ám nem ez az első forradalmi újdonsága: ez a cég első
ötajtós szériamodellje, az első olyan típusa, amely nem kifejezetten
sportautó, és persze az online szolgáltatások és csatlakoztatottság
terén is házon belüli rekordot dönt az autó.
Nem csak a cég történetében számít mérföldkőnek az Eletre: egyetlen
más szabadidőjármű sem kínál ilyen fejlett aktív aerodinamikai csomagot.
Az Eletre emellett olyan jövőbe mutató technológiákat alkalmaz, mint a
használaton kívül elrejthető LIDAR szenzor, amely autonóm mobilitási
funkciókat készít elő – ezeket majd később, vezeték nélküli frissítés
formájában kaphatja meg az autó.
A karosszériapanelek alumíniumból, a fekete borítóelemek szénszálas
kompozitból készültek. Külső tükrök nincsenek, a helyükön három
kamerából álló rendszert találunk – az egyik a visszapillantó funkciót
tölti be, egy másik a 360 fokos panoráma kamerarendszer része, a
harmadik pedig az intelligens menetvezérlő rendszerhez tartozik, amely
LIDAR egységekkel együttműködve autonóm közlekedésre készíti elő az
autót.
A keréktárcsák 23 colosak, szénszálas betéteik a menetszelet terelik a
10 dugattyús nyergekkel kordában tartott, kerámia kompozit fékek felé.
Hátul különleges aerodinamikai csomagot találunk: egyrészt van egy
kinyitható légterelő, másrészt a tető kilépő élénél egy osztott szárnyat
találunk, amely a szükségletektől függően három pozícióba állítva
tereli az előbbi spoiler irányába a levegőt.
Nos, a névadók azt akarták kifejezni, hogy a modellel egy új korszak születik – vagy máshogy fogalmazva, kel életre –
a Lotusnál. Mielőtt rossz szóviccet feltételeznél, a cég maga is
megerősítette ezt, bár csak annyit mondtak, a név pont ezt jelenti
„néhány kelet-európai nyelven”.
Nyilván az is segített persze, hogy ebbe a szóba könnyű belehallani
az elektromosságot. Az autó egyébként valóban életre kel: ha a
távirányítóról vagy okostelefonos alkalmazásból oldjuk a központi zárat,
beindul egy fényjáték, a fent említett (és a lenti fotón látható)
állítható első légbeömlő „lélegzetet vesz”, és előbújnak a megvilágított
kilincsek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése