Amerika védjegyeihez a Ray Ban napszemüvegek ugyanúgy hozzátartoznak, mint a közúti cirkálók, a western, vagy a külföldön lövöldöző tengerészgyalogosok. Ez utóbbihoz némileg köze van a Ray Ban-nek is, hiszen napszemüvegeit a légierő pilótái használják immár több mint 70 éve.
A zöld lencse
A Ray- Ban története 1937-ben kezdődött, amikor az amerikai légierő a Bausch & Lomb cégnek megbízást adott egy speciális, pilóták számára készülő napszemüveg kifejlesztésére. De ne siessünk ennyire előre. A megbízást ugyanis megelőzte egy apró, de semmiképpen nem elhanyagolható esemény, 1927-ben, a légierő kötelékében tartozó MacCready főhadnagy, valódi hősként léghajóján egymaga, leszállás nélkül átrepülte az Atlanti- óceánt. Hősünk a túl erős fényerő és a nap sugarainak visszaverődése következtében fellépő fejfájással és hányingerrel küzdött a magasban. MacCready a Bausch & Lomb céghez fordult:- Szükségünk lenne egy napsugártól takaró és védő, ugyanakkor jó kilátást biztosító szemüvegre. A cég azonnal felismerte azt a lehetőséget, melyet az egész amerikai ellátása jelentett, így energiát nem kímélve az új termék fejlesztésére összpontosítottak. Így született meg a „zöld szemüveg”, amely nemcsak véd, hanem szűr is. Ezt a zöld lencsét szuperkönnyű keretbe foglalták, Large Metal névre keresztelték és kitalálták mellé a Ray-Ban márkanevet (Ray- sugár, Banish- elűz, eloszlat). 1937. május 7-én a Ray- Ban 3 dollár 75 centes egységáron megjelent a piacon.
A Pilóta
A zöld lencse
A Ray- Ban története 1937-ben kezdődött, amikor az amerikai légierő a Bausch & Lomb cégnek megbízást adott egy speciális, pilóták számára készülő napszemüveg kifejlesztésére. De ne siessünk ennyire előre. A megbízást ugyanis megelőzte egy apró, de semmiképpen nem elhanyagolható esemény, 1927-ben, a légierő kötelékében tartozó MacCready főhadnagy, valódi hősként léghajóján egymaga, leszállás nélkül átrepülte az Atlanti- óceánt. Hősünk a túl erős fényerő és a nap sugarainak visszaverődése következtében fellépő fejfájással és hányingerrel küzdött a magasban. MacCready a Bausch & Lomb céghez fordult:- Szükségünk lenne egy napsugártól takaró és védő, ugyanakkor jó kilátást biztosító szemüvegre. A cég azonnal felismerte azt a lehetőséget, melyet az egész amerikai ellátása jelentett, így energiát nem kímélve az új termék fejlesztésére összpontosítottak. Így született meg a „zöld szemüveg”, amely nemcsak véd, hanem szűr is. Ezt a zöld lencsét szuperkönnyű keretbe foglalták, Large Metal névre keresztelték és kitalálták mellé a Ray-Ban márkanevet (Ray- sugár, Banish- elűz, eloszlat). 1937. május 7-én a Ray- Ban 3 dollár 75 centes egységáron megjelent a piacon.
A Pilóta
A II. világháborúban, ebben a szemüvegben léptek partra az amerikai katonák Normandiánál, így a franciák számára a visszanyert szabadság szimbólumává vált- akárcsak a farmer vagy a rágógumi. Minden katonának magvolt a maga Large Metalja, melyet egyszerűen csak Pilótának becézték. A háború alatt Douglas McArthur tábornok, a Csendes- óceáni Szövetséges erők főparancsnoka tette igazán híressé, aki a napilapok és a filmhíradó haditudósításai kizárólag Ray- Ban Large Metal napszemüvegben ábrázolták. A hagyományos, pilóta fazonnak nevezett szemüveg kábelszárral volt ellátva, így nem esett le a veszélyes manőverek alkalmával. Az amerikai katonák visszautazásuk előtt búcsúajándékként a rágógumin, csokoládén és a nejlonharisnyán kívül hátrahagytak sok- sok „Pilótát” is.A frontról hazatérőket pedig amerikaiak ezrei fogadták, és azonnal magukra öltötték a háborúban népszerűvé vált, a katonák talizmánjának tartott napszemüveget. Nem kellett sok ahhoz, hogy az amerikai sztárok többsége is népszerűsítse. Ők azért viselik, hogy a lencse mögé bújva megőrizhessék inkognitójukat. Még tökéletesebb kiszolgálásuk érdekében a Bausch & Lomb további fejlesztésekre szánta el magát. Ekkor született meg a Schooter modell- ütésálló üveggel és az Outdoorsman modell- izzadságfogó keresztpánttal.
Excentrikus modellek
1952-ben a Wayfarer modell megjelenésével- melyet James Dean is hordott- újabb sikerfejezetek kezdődött, a márka történetében. A filmvászon és a rock óriási továbbra is érzékenyek maradtak az őket állandóan üldöző újságírókra és fotósokra, ezért előlük Wayfarer szemüvegük mögé rejtőztek- így igyekeztek eltitkolni kilétüket.A 60-as években a Ray- Ban modellek excentrikussá váltak. A twist megjelenésekor létrehozták a Balorama, majd a Caribean modellt, melyet a csacsacsának illetve a mambónak ajánlottak. Végül a színeket, strasszokat és az excentrikus formákat kedvelő amerikai hölgyeknek elkészült a Chad, a Tamrin és a Ketch modell. Mindegyikük tiszavirág- életű volt, csak egy- egy rövid divathóbort időtartama alatt maradt fenn. Miután végigkísérték a twistet és a mambót, az ifjúság és a modernség szinonimájává váltak. Így lett a Ray- Ban a nyugat- európai és az amerikai fiatalok vágyainak netovábbja.
A showbusiness szemüveg
A nyolcvanas évek hozta meg a legnagyobb fordulatot, 1987 -ben ünnepelte a Ray- Ban az 50. születésnapját. Ebből az alkalomból a Fashion Designers of America (Amerika Forma- és Divattervezők) tanácsától megkapta a Fashion Award- díjat, amely a legmagasabb erkölcsi elismerésnek számít a szakmában. Ekkorra a Ray- Ban őrület eléri a filmrendezőket is, akik immár egyetlen kalandfilmet sem tudnak elképzelni nélküle. A végleges szentesítésre, a hírnév megerősítésére azonban akkor került sor, amikor Jack Nicholson Wayfarer típusú szemüvegekben jelenik meg az Oscar- díj kiosztásán, hogy átvegye a Becéző szavak című filmben nyújtotta alakításáért odaítélt díjat.
Excentrikus modellek
1952-ben a Wayfarer modell megjelenésével- melyet James Dean is hordott- újabb sikerfejezetek kezdődött, a márka történetében. A filmvászon és a rock óriási továbbra is érzékenyek maradtak az őket állandóan üldöző újságírókra és fotósokra, ezért előlük Wayfarer szemüvegük mögé rejtőztek- így igyekeztek eltitkolni kilétüket.A 60-as években a Ray- Ban modellek excentrikussá váltak. A twist megjelenésekor létrehozták a Balorama, majd a Caribean modellt, melyet a csacsacsának illetve a mambónak ajánlottak. Végül a színeket, strasszokat és az excentrikus formákat kedvelő amerikai hölgyeknek elkészült a Chad, a Tamrin és a Ketch modell. Mindegyikük tiszavirág- életű volt, csak egy- egy rövid divathóbort időtartama alatt maradt fenn. Miután végigkísérték a twistet és a mambót, az ifjúság és a modernség szinonimájává váltak. Így lett a Ray- Ban a nyugat- európai és az amerikai fiatalok vágyainak netovábbja.
A showbusiness szemüveg
A nyolcvanas évek hozta meg a legnagyobb fordulatot, 1987 -ben ünnepelte a Ray- Ban az 50. születésnapját. Ebből az alkalomból a Fashion Designers of America (Amerika Forma- és Divattervezők) tanácsától megkapta a Fashion Award- díjat, amely a legmagasabb erkölcsi elismerésnek számít a szakmában. Ekkorra a Ray- Ban őrület eléri a filmrendezőket is, akik immár egyetlen kalandfilmet sem tudnak elképzelni nélküle. A végleges szentesítésre, a hírnév megerősítésére azonban akkor került sor, amikor Jack Nicholson Wayfarer típusú szemüvegekben jelenik meg az Oscar- díj kiosztásán, hogy átvegye a Becéző szavak című filmben nyújtotta alakításáért odaítélt díjat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése